Jak se správně odhaduje cena ojetého vozidla? Dělají to pojišťovny dobře?

18. 01. 2020 20:06:19
Jak a podle čeho se určuje cena ojetého vozidla při jeho prodeji, nákupu či pojistné události? Cena vozidla se dá určit mnoha způsoby, podíváme se, jaké jsou a jaký je vlastně ten správný postup a aspekty, při určování ceny vozu.

Cena vozidla se dá určit nejobjektivněji prozkoumáním trhu a samotným stavem vozidla, nijak jinak to možné není. Různé tabulky a podobné možnosti, jsou zcela neobjektivní! Ukázkový příklad uvedu u vozidla, které je oceněno třeba dle tabulek na 90tis Kč, nicméně tabulky už nerozlišují, zda má vozidlo sjeté pneumatiky, zda je před výměnou rozvodů, zda má absolutně poničený lak. Jen tyto tři věci, které jsem zmínil, můžou stát 20 – 25tis Kč, takže z auta, co by mělo mít hodnotu 90tis Kč, je reálná hodnota 65tis Kč, nicméně podle tabulek jsem stále na hodnotě 90ti Kč. Bohužel to platí i na opak, tabulky nezajímá, že máte na voze nové pneumatiky, či druhou sadu pneumatik, nezajímá je ani, že vozidlo je po prvním majiteli původem ČR s jasnou historií a s perfektní výbavou, i tak dle tabulek má vozidlo stejnou cenu, jako to v horším stavu, bez historie, které je třeba i stočené.

Jak by měl probíhat odhad ceny?

Cena vozidla se tak určuje posouzením jeho technického stavu, výbavy, jeho historie a tohle všechno se porovná s aktuální nabídkou na inzertním serveru. Ale i zde velký pozor, při takovém porovnání je nutné vyřadit nesmyslně nízké nabídky (falešné inzeráty) a různé zničené vozidla v katastrofickém stavu a s pochybnou minulostí. Na druhou stranu je nutné také vyřadit nesmyslně vysoké nabídky, kdy inzerent jen tak zkouší prodat své auto, a tak dá o desítky procent vyšší cenu, než je cena běžná. Tyto inzeráty jsou značný problém, jelikož vypadají věrohodně a s dostatkem informací. Ale pozor, to že se třeba auto, a nemusí to být jen auto, ale jakákoliv jiná věc, inzeruje za částku, za kterou se nakonec vůbec neprodá, není nic neobvyklého.

Proto při stanovení ceny u vozidla vždy doporučuji najít alespoň 5 podobných inzerátů, a z těchto inzerátů udělat průměr ceny, a podle tohoto průměru jde cena vozidla odhadnout. Samozřejmě poté může být drobná odchylka právě skrze druhou sadu pneumatik či vyšší výbavě vozidla, nebo nízkému počtu majitelů. Každá taková věc, totiž hraje v ceně vozidla svou roli, a často taková role není zanedbatelná.

Rozhodující faktory při odhadu ceny za vozidlo, by měli být:

Rok výroby, stav tachometru (skutečný nájezd kilometrů), motorizace, výbava, dosavadní počet majitelů, doložení servisních záznamů, technický stav, historie (nehody v minulosti) a původ vozidla.

Největší problém nastává také v případě jednání s pojišťovnami, stačí aby jste měli nehodu, či Vám bylo vozidlo odcizeno, a chtěli jste čerpat Vaši pojistku. Rázem zjistíte, že se můžete s pojišťovnou rozcházet klidně v řádech desítek procent. Opět uvedu jeden případ. Například vozidlo Ford Focus, zánovní vozidlo, r.v. 2013, najeto do 60tis km, perfektně servisované a v perfektním stavu, s nadstandartní výbavou. Bohužel, vozidlo může mít nehodu, nezaviněnou, čili čerpání z pojistky viníka. Vozidlo je poté označeno tzv. totální ekonomickou havárií, čili pojišťovna by měla vyplatit plnou cenu vozidla. Jaké překvapení může nastat, když pojišťovna odhadne cenu vozidla na 217tis Kč. Po zadání údajů do inzertního serveru poté člověk zjistí, že takové vozidlo se v ČR ani neprodává. Po porovnání nabídky v Německo (trh je tam mnohonásobně větší), dojdu k závěru, že podle inzerátů a nabídky, se cena takového vozu pohybuje okolo 250tis Kč. Pojišťovna v tomto případě nevzala v úvahu výbavu ani stav vozu, dala do tabulek základní údaje (model, motorizace, nájezd km, rok výroby) a dle těchto údajů cenu odhadla. Když se Vám taková situace přihodí, nezbývá nic jiného, než cenu rozporovat, a pokud si pojišťovna bude stát za svým, jít do s pojišťovnou do sporu.

Přeji Vám mnoho kilometrů bez nehod a poruch a vždy hladký návrat domů.

Autor: Martin Ondra | sobota 18.1.2020 20:06 | karma článku: 17.33 | přečteno: 926x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 17.82 | Přečteno: 336 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 54 | Diskuse

Milan Smutný

Za e-autem v Německu zůstávají emise CO2 emise dvakrát vyšší než ze spalovacích motorů

Klíčovým prvkem dekarbonizační ideologie EU je nadirigovaný přechod na povinnou elektromobilitu od roku 2035. Ovšem emise CO₂ z čistě elektrických vozů jsou však podle německé analýzy dvakrát vyšší než u spalovacích aut.

18.3.2024 v 1:46 | Karma článku: 39.34 | Přečteno: 3365 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Čelíme statistickému zkreslení

Počet lidí, kteří si spoří na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému, v roce 2023 klesl o 173.000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik ministerstva financí.

16.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 45.71 | Přečteno: 10131 | Diskuse

Hugo Körbl

Páka na zlepšení platební morálky v obchodních vztazích: 1200 Kč za každou pozdní platbu

Je zajímavé, že se ve své advokátní praxi často setkávám s tím, že se zapomíná na to, že podnikatel má při pozdě zaplacené faktuře nárok vůči jinému podnikateli rovněž na částku 1.200,- Kč jako paušální náhradu nákladů.

12.3.2024 v 13:17 | Karma článku: 11.64 | Přečteno: 326 | Diskuse
Počet článků 1 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 926

Rád bych předal své zkušenosti a názory ohledně ojetých vozidel či samotného trhu s nimi. Rád bych se podělil o reálné zkušenosti a hlavně názory, na auto bazarový trh v ČR, na kauzy, jako je dieselgate, elektro-auta, diesely v Německu, ceny vozidel, legislativa a mnoho dalšího. Píšu věci tak jak jsou, na rovinu a bez servítek, a ukážu Vám, jak by snadno mohli věci fungovat, kdyby někdo chtěl.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...