Cena vozidla se dá určit nejobjektivněji prozkoumáním trhu a samotným stavem vozidla, nijak jinak to možné není. Různé tabulky a podobné možnosti, jsou zcela neobjektivní! Ukázkový příklad uvedu u vozidla, které je oceněno třeba dle tabulek na 90tis Kč, nicméně tabulky už nerozlišují, zda má vozidlo sjeté pneumatiky, zda je před výměnou rozvodů, zda má absolutně poničený lak. Jen tyto tři věci, které jsem zmínil, můžou stát 20 – 25tis Kč, takže z auta, co by mělo mít hodnotu 90tis Kč, je reálná hodnota 65tis Kč, nicméně podle tabulek jsem stále na hodnotě 90ti Kč. Bohužel to platí i na opak, tabulky nezajímá, že máte na voze nové pneumatiky, či druhou sadu pneumatik, nezajímá je ani, že vozidlo je po prvním majiteli původem ČR s jasnou historií a s perfektní výbavou, i tak dle tabulek má vozidlo stejnou cenu, jako to v horším stavu, bez historie, které je třeba i stočené.
Jak by měl probíhat odhad ceny?
Cena vozidla se tak určuje posouzením jeho technického stavu, výbavy, jeho historie a tohle všechno se porovná s aktuální nabídkou na inzertním serveru. Ale i zde velký pozor, při takovém porovnání je nutné vyřadit nesmyslně nízké nabídky (falešné inzeráty) a různé zničené vozidla v katastrofickém stavu a s pochybnou minulostí. Na druhou stranu je nutné také vyřadit nesmyslně vysoké nabídky, kdy inzerent jen tak zkouší prodat své auto, a tak dá o desítky procent vyšší cenu, než je cena běžná. Tyto inzeráty jsou značný problém, jelikož vypadají věrohodně a s dostatkem informací. Ale pozor, to že se třeba auto, a nemusí to být jen auto, ale jakákoliv jiná věc, inzeruje za částku, za kterou se nakonec vůbec neprodá, není nic neobvyklého.
Proto při stanovení ceny u vozidla vždy doporučuji najít alespoň 5 podobných inzerátů, a z těchto inzerátů udělat průměr ceny, a podle tohoto průměru jde cena vozidla odhadnout. Samozřejmě poté může být drobná odchylka právě skrze druhou sadu pneumatik či vyšší výbavě vozidla, nebo nízkému počtu majitelů. Každá taková věc, totiž hraje v ceně vozidla svou roli, a často taková role není zanedbatelná.
Rozhodující faktory při odhadu ceny za vozidlo, by měli být:
Rok výroby, stav tachometru (skutečný nájezd kilometrů), motorizace, výbava, dosavadní počet majitelů, doložení servisních záznamů, technický stav, historie (nehody v minulosti) a původ vozidla.
Největší problém nastává také v případě jednání s pojišťovnami, stačí aby jste měli nehodu, či Vám bylo vozidlo odcizeno, a chtěli jste čerpat Vaši pojistku. Rázem zjistíte, že se můžete s pojišťovnou rozcházet klidně v řádech desítek procent. Opět uvedu jeden případ. Například vozidlo Ford Focus, zánovní vozidlo, r.v. 2013, najeto do 60tis km, perfektně servisované a v perfektním stavu, s nadstandartní výbavou. Bohužel, vozidlo může mít nehodu, nezaviněnou, čili čerpání z pojistky viníka. Vozidlo je poté označeno tzv. totální ekonomickou havárií, čili pojišťovna by měla vyplatit plnou cenu vozidla. Jaké překvapení může nastat, když pojišťovna odhadne cenu vozidla na 217tis Kč. Po zadání údajů do inzertního serveru poté člověk zjistí, že takové vozidlo se v ČR ani neprodává. Po porovnání nabídky v Německo (trh je tam mnohonásobně větší), dojdu k závěru, že podle inzerátů a nabídky, se cena takového vozu pohybuje okolo 250tis Kč. Pojišťovna v tomto případě nevzala v úvahu výbavu ani stav vozu, dala do tabulek základní údaje (model, motorizace, nájezd km, rok výroby) a dle těchto údajů cenu odhadla. Když se Vám taková situace přihodí, nezbývá nic jiného, než cenu rozporovat, a pokud si pojišťovna bude stát za svým, jít do s pojišťovnou do sporu.
Přeji Vám mnoho kilometrů bez nehod a poruch a vždy hladký návrat domů.